Moral cerita Arnab vs Kura-Kura (4 versi)

Versi 1

Arnab kalah sebab tertidur. Kura-kura menang.

Moral : Biar lambat asalkan selamat

Versi 2

Arnab tidak puashati. Arnab mengajak kura-kura berlumba semula dan akhirnya arnab menang sebab tidak tidur lagi.

Moral : Zaman sekarang kita kena berlumba dan fokus mencapai matlamat untuk berjaya.

Versi 3

Kura-kura tidak berpuashati dan mengajak semula arnab berlumba. Kura-kura dapat idea bagaimana untuk menang. Kura-kura mensyaratkan trek yang disediakan dan arnab bersetuju sebab yakin dengan kelajuannya. Mereka berlumba dan dengan lajunya arnab berlari. Bagaimanapun trek ini ada anak sungai yang menyebabkan arnab tidak boleh menyeberang. Akhirnya kura-kura yang memenangi perlumbaan ini.

Moral : Kita kena kreatif dan ubah cara berfikir untuk maju.

Versi 4

Arnab rasa sangat tercabar dan mencari lagi jalan bagaimana untuk mengalahkan kura-kura. Akhirnya arnab dapat idea. Arnab menggunakan cara berfikir paling kreatif untuk mencorak idea ini. Melalui trek yang sama, pada jalan yang lurus arnab mendukung kura-kura dan bila melalui sungai kura-kura yang mendukung arnab. Akhirnya mereka sama-sama sampai.

Moral : Pada masa ini kita sukar untuk maju secara bersendirian. Mesti saling bantu-membantu untuk sama-sama berjaya. Contohnya pasukan bolasepak tidak akan mampu menang jika main seorang diri dan begitu juga dengan tukang masak tidak akan mampu untuk menjadi pelayan dalam masa yang sama.

Semoga ada positifnya versi ini.

Related

Panduan Berhikmah 4179862367208395796

Post a Comment

emo-but-icon

Ikuti Saya


Selamat datang ke blog peribadi MJasni AShukri aka rumputt


Popular

Terbaru

Komen

Text Widget

Syahdu Kalimah

item