Amalan Ringkas Tetapi Berpahala Besar

Segala puji bagi Allah dan selawat serta salam kita curahkan kepada nabi besar kita nabi Muhammad shallallohu ‘alihi wasallam yang tela...


Segala puji bagi Allah dan selawat serta salam kita curahkan kepada nabi besar kita nabi Muhammad shallallohu ‘alihi wasallam yang telah menghantarkan kita dari zaman jahiliah menuju zaman yang terang benderang yaitu dinul Islam.
Apa yang dimuatkan dalam artikel ini adalah perkongsian dari saya hasil dapatan dari pelbagai sumber. Semoga bermanfaat. - MJasni AShukri
Mendoakan orang lain mendapatkan pahala sebanyak orang yang di doakan

Melakukan amalan tanpa melakukannya dengan susah payah tapi mendapatkan pahala besar adalah hal yang sangat mustahil. Mendapatkan pahala besar tanpa mengeluarkan biaya, keringat dan tenaga. Salah satu amalan yang dapat dilaksanakan adalah mendoakan orang lain.

“Barang siapa yang mendoakan mu’min laki-laki atu pun perempuan niscaya Allah akan memberi pahala kebaikan dari setiap mu’min laki-laki dan perempuan yang didoakannya.” HR Thabrani dan di anggap hasan oleh Albani.”

Maka perbanyaklah mendoakan orang lain dalam kebaikan dan ketaqwaan. Dan janganlah kalian mendoakan mereka dalam keburukan, suatu hal yang tak mungkin terjadi, memutus silaturahmi dan mendoakan orang kafir agar di ampuni tetapi bolehlah kalian berdoa agar ia diberi hidayah untuk masuk ke dalam Islam. 

Salah satu doa yang mungkin boleh dipraktikan:

“Ya Allah, ampunilah dosa orang-orang muslim baik laki-laki maupun wanita, baik  yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia. dengan rahmatMu ya Allah yang maha pengasih dan maha penyayang.”

Lihat juga video ini

Penjelasan menarik daripada Ustaz Zulkifli M Ali Lc tentang amalan yang berpahala besar.

Dahsyatnya Zikir

Dzikir lebih banyak daripada dunia dan seisinya

Apakah ada kekayan yang lebih tinggi nilainya daripada dunia dan seisinya? Zikir adalah salah satunya.Amalan ini ringan tapi dan membutuhkan waktu yang singkat tapi dapat mengalahkan nilai kekayan dunia dan seisinya. 

Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda: “Aku membaca: Subhaanallah wal hamdulillah walaailaaha illallahu wallahu akbar (Maha suci Allah,segala  puji bagi Allah, tiada Tuhan yang berhaq diibadahi selain Allah dan Allah Maha besar). Bacaan itu lebih aku sukai daripada mendapat kekayaan sebanyak apa yang di bawah sinar matahari.”(HR Muslim)

Maka perbanyaklah zikir ia adalah amalan yang ringan tapi bernilai berat disisi Allah subhaanahu wataa’la.

b. Zikir yang pahalanya lebih daripada membebaskan sepuluh budak

Membebaskan seorang  budak mengeluarkan  biaya yang besar.Dan apalagi membebaskan sepuluh orang budak yangpada di zaman ini budak sudah tidak ditemukan lagi.

Nah, amalan ini berpahala seimbang dengan membebaskan sepuluh orang budak. Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Barang siapa yang membaca: “(Tidak ada illah yang berhaq diibadahi selain Allah yang tunggal, tiada sekutu baginya. Bagi-Nya kekuasaan dan puji-pujian dan dia berkuasa atas segala sesuatu) pada setiap hari seratus kali maka baginya seimbang dengan memerdekakan sepuluh budak sahaya dan tertulis baginya seratus kebaikan dan dihapus daripadanya seratus dosa dan menjadi perlindungan baginya sepanjang hari itu hingga petang hari. Dan tidak ada seorang pun yang lebih utama dari yang berbuat seperti itu atau yang lebih banyak dari pada itu.”(disepakati oleh Bukhari dan Muslim).

c. Zikir yang pahalanya memenuhi timbangan amal

Pada hari akhir nanti semua orang akan ditimbang oleh  Allah akan amal perbuatannya. Apabila lebih berat pahalanya maka ia akan dimasukan ke dalam syurga dan apabila lebih berat dosanya maka ia akan dimasukan ke dalam neraka. Nauudzubillahi min dzaalik. Nah amalan ini ringan tidak susah di amalkan namun berat dalam timbangan. 

Dari Abu Malik Al-asy’ari radhiallahu ‘anhu, Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Kebersihan itu separuh keimanan dan ucapan alahamdulillah itu memenuhi timbangan amal dan Subhaanallahi walhamdulillah itu memenuhi keduanya atau memenuhi antara langit dan bumi.” (HR Muslim)

Apabila kita mengucapkannya dengan keyakinan mantap maka tidaklah ringan timbangan kita di hari kiamat kelak.Insya Allah. 

Dan pada hadis lain: “Ada dua kalimat yang ringan di ucapkan di lisan, dicintai oleh Allah yang Maha penyayang, berat di timbangan yaitu Subhaanallah wabihamdih Subhaanallahi bil ‘adziim.” (HR Bukhari dan Muslim)

Dengarkan pesan ini: kunci sukses ada perhatian dan kerajinan.Tidak usah berpikir panjang lebar karena zikir ini tidak berat.

d. Zikir yang mendatangkan seribu kebaikan dan menghapuskan seribu dosa

Di dunia ini tidak ada yang tidak berdosa.Semua orang mesti pernah melakukan dosa.Dosa itu tidak mudah di hapus di hadapan Allah.Misalnya kita harus beristighfar, bertaubat, dll. Tapi dengan zikir ini dosa-dosa boleh terhapus hingga beribu-ribu dosa. 

Sabda Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam: “Apakah seorang diantara kamu tidak mampu mengerjakan seribu kebaikan dalam setiap harinya? Salah seorang sahabat yang ikut duduk bersama beliau bertanya: ”Bagaimana cara salah seorang diantara kami dapat mengerjakan seribu kebaikan? ”Beliau menjawab: ”Membaca tashbih (subhaanallah) seratus kali dapat mendatangkan seribu kebaikan atau menghapus seribu dosa atau kesalahan.” (HR Muslim)

e. Zikir yang dibalasi pohon kurma di syurga.

Pohon kurma adalah pohon yang mempunyai banyak barokah di dalamnya. Diantaranya dapat menguatkan badan, menyambuhkan berbagai penyakit, dll. Pohon kurma tidak kita temukan di negara selain di sememanjung Arab. Ada cara praktis agar kita dapat menanam pohon kurma yang nantinya akan kita nikmati di dalam syurga. 

Dari Jabir radhiallahu ‘anhu bahwa rasulullah sallallahu ‘alihi wasallam bersabda: “Barang siapa yang membaca zikir Subhaanallahil ‘adziimi wabihamdihi (Maha suci Allah yang Maha agung dan segala puji bagiNya) maka akan ditanamkan untuknya sepohon kurma di syurga.” (HR Tirmizi dan dianggap shahih oleh al-Albani)

Oleh kerana itu marilah kita membuat hutan kurma di syurga sejauh mata kita memandang.

Doa Masuk Pasar Untuk Mendapatkan 3 Juta Keutamaan

Hendaklah diantara  kalian mengucapkan doa sebelum masuk kedalam pasar. Rasulullah sallallahu ‘alihi wasallam bersabda: “Barang siapa yang masuk ke dalam pasar dengan membaca: “(Tiada Tuhan selain Allah semata, tidak ada sekutu bagiNya. Dialah yang memiliki kerajaan dan pujian yang menghidupkan dan mematikan dan dialah Maha hidup dan tidak akan pernah mati, ditanganNya segala kebaikan  dan dia Maha kuasa atas segala sesuatu), niscaya Allah akan memberikan kepadanya seribu-seribu (sejuta) kebaikan dan menghapus seribu-seribu (sejuta) keburukan serta diangkat kedudukannya seribu-seribu (sejuta) derajat.

Dalam riwayat lain dikatakan : Niscaya Allah akan membangunkan rumah di dalam syurga.” (HR Tirmidzi dan Albani menganggap nya hasan)

Oleh itu jangan kita lupa untuk membaca doa tersebut kerana di dalamya terdapat 3 juta keutamaan. Dan Allah menetapkan kepadanya sejuta kebaikan, menghapus sejuta kesalahan dan meninggikan baginya sejuta darjat. Bagi yang yang belum melakukannya. Maka cepat hafalkan doa nya.

Memberi Kelonggaran bagi Yang Berhutang Akan Mendapatkan Pahala Sedekah Dua Kali Ganda

Sudahkah kalian merasakan betapa beratnya bersedekah. Mengeluarkan wang yang menurut kita sangat bererti bagi kita. Akan tetapi ada juga amalan yang menyumbang secara tidak sengaja.

Dalam hadis ini Rasulullohu sallallohu ‘alaihi wasallam bersabda: “Barang siapa yang memberi tempoh kepada seorang belum mampu membayar hutang maka setiap hari ia memiliki sedekah sampai hutang itu jatuh tempo. Jika jatuh tempoh dan orang itu belum mampu membayar hutangnya kemudian ia memberi kelonggaran lagi maka setiap hari ia bersedekah dua kali lipat dari harta yang dipinjamkannya.” (dianggap sahih oleh Hakim dan disepakati oleh Albani)

Amalan ini dapat kita lakukan dengan cara memberi tempoh kepada orang yang belum mampu membayar hutang kepada kita. Kita tidak berinfak kepada orang lain tetapi hanya memberi kelonggaran terhadap orang yang berhutang tetapi kita akan mendapatkan pahala berinfak.

...bersambung

Related

Amalan 3113196366514566795

Post a Comment

emo-but-icon

Ikuti Saya


Selamat datang ke blog peribadi MJasni AShukri aka rumputt


Popular

Terbaru

Komen

Text Widget

Syahdu Kalimah

item